Mediepolitik

Teknologi og mediepolitik for Møllehøjskolen

Undervisning og Fritid

På Møllehøjskolen og generelt i Viborg kommune er pædagogisk vejledning og opdragelse vigtigere end forbud eller tekniske filtre, der begrænser adgangen til bestemte sider på nettet.

Udgangspunktet er brugen af alle de forskellige elektroniske medier, som skolens elever benytter i og udenfor skoletid. Ønsket med denne politik er en fornuftig og naturlig adfærd i brugen af digitale medier og internet.

Børn og unge på skolen skal lære kritisk brug af nettet og samtidig også behandle andre ordentligt i den digitale verden, som vi også forventer, at de gør i den virkelige verden.

Vi ønsker: at understøtte gode fællesskaber, hvor alle trives. Vi mener, at vi giver eleverne de bedste vilkår for at indgå i sociale relationer med hinanden, sunde fællesskaber og løse evt. konflikter, hvor de opstår, når vi ser på - og taler med hinanden. Derfor er Møllehøjskolen et mobilfrit rum i undervisningstiden.
Da eleverne skal udvikle digital forståelse og naturlig brug af diverse digitale platforme, vil mobiltelefoner kunne inddrages i undervisningen på lige fod med tablets og PC.

Ud over tablets og pc’er arbejdes der også med andre teknologiske "dimser". Det kan fx være robotter, men også mange andre teknologier. Det vil være umuligt at nævne alle teknologier, men vi bestræber os på, at det altid giver en merlæring for børnene at bruge det.

På Møllehøjskolen sidestiller vi et smartwatch, der kan ringe, optage lyd, tage billeder, sende beskeder eller spilles på, med en telefon. Der gælder derfor samme regler for smartwatch’es, som der gælder for mobiltelefoner.

Indskolingen og SFO (0.-3. årgang) – elevernes egne mobiltelefonen og smartwatch’es er slukket på skolen samt i skolefritidsordningen.
Skolen har udleveret iPad til alle elever på 0., 1. og 2. årgang samt computere på 3. årgang.
iPads og computere opbevares som udgangspunkt på skolen.
iPadsog computere benyttes i undervisningen i situationer, hvor det understøtter og udvider læring.
I SFO kan der laves iPad/computer café, hvor børnene sammen med voksne kan udforske andre fritidsmæssige dele af teknologien.

Der arbejdes med digital dannelse både i undervisning og fritid forstået på den måde, at vi hjælper og guider børnene med, hvordan de skal begå sig, når de fx er online.
Dette gøres konkret ved, at iPad og computer og lignende altid benyttes sammen med eller ifølge aftale med voksne.

Mellemtrin og fritidsklubben (4. – 6. årgang) – mobiltelefonen er i undervisningstiden slukket område, hvor de i undervisningstiden opbevares i ”mobilkasserne”.
Skolen har udleveret PC til alle eleverne, PC’erne opbevares som udgangspunkt på skolen.
Mobiltelefonen kan benyttes i forbindelse med undervisning og aktiviteter, hvis læreren/pædagogen kan se en fordel i forhold til, at det understøtter eller udvider læringen.
I klubtiden må mobiltelefonen bruges. Dog skal børnene huske at have tilladelse fra alle implicerede, inden optagelsen startes, hvis man tager billeder/filmer.
I klubben er der mobilfrie zoner.

Der arbejdes fortsat med digital dannelse både i undervisning og fritid.
SSP (både skolens egne samt kommunens SSP-konsulenter) inddrages, hvor det kan give mening i forhold til medier og ”færdsel” på nettet.

Forældre
Fx på forældremøder vil der blive taget emner op, der understøtter det at være forælder i en digital verden
- det vil være det der ”rør sig” i forhold til aldersgruppen, fx hvornår får børnene en mobiltelefon, hvordan kan vi hjælpe børnene med at benytte den hensigtsmæssigt, skærmtid m.m.
Her har man som forældreråd stor mulighed for - sammen med årgangens voksne - at sætte relevante emner på dagsordenen.

Gode tips:

Download vores Mediepolitik som pdf

Shape Created with Sketch.