Demokrati

Da Møllehøjskolen opstod som en sammenlægning af 3 skoler, var det samtidig 3 kulturer, der skulle smelte sammen. Det var 3 grupper børn, der skulle fungere sammen, 3 grupper forældre, der skulle bakke op om skolen sammen, og 3 grupper voksne, der skulle arbejde sammen.

Det var kort sagt nødvendigt med dialog og demokratiske processer. Både elever, forældre og medarbejdere måtte inddrages, og ingen kunne få det præcis som de ville, men alle måtte give sig og finde fælles løsninger. Det er den grund, som Møllehøjskolen stadig står på i dag. Det ligger i vores DNA, at børn skal opdrages i demokrati, lige så vel som de skal opdrages i alt muligt andet.

Med tiden udviklede vi Husrådet, som er vores måde at arbejde med demokratisk dannelse på, og hvorfor det er noget andet og mere end et traditionelt elevråd, kan du høre mere om her:

Du kan finde meget mere om, hvad børn og voksne siger om arbejdet med Husråd og demokrati på Møllehøjskolen på vores hjemmeside: www.skoledemokrati.dk